HATHAJOOGA

Tunnit etenevät asteittain matolta selkää pehmittelevistä liikkeistä kohti dynaamisia seisoma-asanoita ja lyhyitä liikeratasarjoja. Hiljalleen harjoitus kääntyy takaisin kohti mattoa rauhoittaviin liikkeisiin ja loppuu ohjattuun loppurentoutukseen. Kaikki liikkeet tehdään omaa kehoa ja etenkin sen rajoitteita kunnioittaen. Tunti sopii kaikille!

 

ENERGISOIVA AAMUJOOGA

Tunnit ovat lempeitä, mutta dynaamisia sisältäen monipuolisia liikesarjoja. Aloitamme alkurentoutuksella ja kehoa herättelevillä pehmeillä liikkeillä. Asteittain siirrymme selinmakuulta seisoma-asentoihin. Tunnilla tehdään lempeitä eteen- ja taaksepäintaivutuksia, kiertoja, hengitysharjoituksia ja lyhyt meditaatio. Aina tunnin lopuksi myös loppurentoutus. Tunnilla on otettu huomioon kehojen erilaisuudet ja annettu variaatioita eri asentoihin, jotta jokainen voi löytää itsellensä sopivan. Tunti sopii kaikille! Pienryhmäopetusta.

 

ENERGISOIVA AAMUJOOGA JA MEDITAATIO

Tunnin pituinen energisoiva aamujoogatunti (ks. kuvaus yllä), jonka päätteeksi puolen tunnin ohjattu meditaatio. Meditaatio-osuudessa harjoitamme läsnäoloa ja mielen rauhoittamista keskittämällä tietoisuutemme joko hengityksen seuraamiseen, sydämen lyönteihin tai käyden kehon eri osat läpi. Meditaatio sopii kaikille, jo sitä harjoittaneille tai aloittelijoille! Jokaiselle meditoijalle etsitään miellyttävä asento istua, joko lattialla meditaatiojakkaralla tai tuolilla


LEMPEÄ JOOGA

Tunnit ovat lempeitä, mutta voivat sisältää dynaamisia liikeratasarjoja. Nämä kuitenkin tehdään omaa kehoa kunnioittaen ja kuunnellen! Tunti alkaa kevyillä hengitys- ja liikeharjoituksilla ja etenee asteittain matolta selinmakuulta kohti seisoma-asanoita. Jäämme toisinaan johonkin asanaan eli asentoon pidemmäksi aikaa hengittämään, jotta keho saa mahdollisuuden rentoutua ja päästää irti. Tunti sopii kaikille! Pienryhmäopetusta.

 

SLOW YOGA

Slow yogassa etsitään kehon turvallisia linjauksia ja virtaavaa hengitystä joogan klassisten asanoiden, staattisten liikkeiden ja hengitysharjoitusten kautta. Pysähdymme tutkimaan asanoita itsenäisesti ja toisinaan pari- ja ryhmätyöskentelyn avulla. Käytämme tarvittaessa apuna myös erilaisia välineitä kuten “tiiliskiveä”, nauhoja ja seinää. Tuntien tahti on rauhallinen ja asteittain etenevä, mutta harjoitukset voivat olla dynaamisia!


YIN-JOOGA

Yin-jooga on kehoa ja mieltä syvästi rentouttavaa, meditatiivista joogaa. Teemme yin-tunnilla pitkäkestoisia asanoita makuulla tai istuen. Pidämme lihakset mahdollisimman rentoina ja tuemme kehoa apuvälineillä kuten tyynyillä, huovilla, joogavöillä ja palikoilla. Viivymme tuetussa asanassa useita minuutteja lempeästi hengittäen. Yin-joogaharjoitus lisää muun muassa sidekudosten, nivelsiteiden ja nivelkudosten aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Tunnilla on mahdollisuus kääntää katse sisäänpäin ja hellittää sekä rentoutua syvästi asanassa.

OHJATTU MEDITAATIO

Harjoitamme läsnäoloa ja mielen rauhoittamista keskittämällä tietoisuutemme joko hengityksen seuraamiseen, sydämen lyönteihin tai käyden kehon eri osat läpi. Meditaatio sopii kaikille, jo sitä harjoittaneille tai aloittelijoille! Jokaiselle meditoijalle etsitään miellyttävä asento istua, joko lattialla meditaatiojakkaralla tai tuolilla. Sinun ei siis tarvitse huolehtia siitä ettet pysty istumaan joogamatolla lattialla, älä anna sen olla este. Jos olet aina halunnut kokeilla meditaatiota, mutta et ole tiennyt miten aloittaa voit tulla kokeilemaan tätä mindfulness-tyylistä meditaatiota. Sinun ei tarvitse tietää meditaatiosta mitään, vain tulla avoimin mielin – tai ehkä huomaat lähteväsi avoimemmin mielin kuin tullessasi!

 

08